Tuesday, November 10, 2009

mampukah aku?

dakapan anakku..

salam.. dari minggu lepas saya cuba untuk menjawab beberapa pertanyaan dan soalan yg sering diaju kepada saya untuk dijawab.. "...boleh ke.." "...sanggup ke.." kebanyakan soalan ada patah kata tu.. kadang sy jawab.. kadang saya lebih suka ambil pendekatan senyum dan diamkan diri sahaja..

ramai mempertikaikan tentang keputusan saya untuk fully breastfeeding dan berCD's.. pertikaian itu atas dasar-dasar (yg bagi saya kurang munasabahnye) berikut :

1. saya masih belajar
jwpn sy : masih ramai ibu yg masih sibuk dari saya dan belajar dihujung minggu tp berjaya! malah pelajar cemerlang mempunyai 6 org anak dan beliau breastfeed! dgn kekuatan dan support yg diberi suami beliau sanggup turun naik tangga dr kelas ke tmpt anak2nya menunggu utk susukan babynya! jadi.... takkan saya tak bole?

2. hubby jauh dr pandangan
jwpn sy : owhh... itu bukanlah alasan.. malah bg sy inilah jalan untuk saya selesa fully susu & ber CD.. sbb tidak akan dipertikaikan oleh sesapa! bila hubby tgk sy berjaya.. br dia percaya, tul tak wahai kaum Adam? hehe.. alhamdulillah dapat support sepenuhnya dari hubby walaupun dia pernah kata "tak yah la wat pelik2 dr org lain..." "tul ke baby tak yah makan benda lain sampai 6 bln? kenyangnye?" heheheh.. kira ok la sbb sy pun pernah terpk gitu ;-)

3. kat opis bz
jwpn sy : org lain pun bz... lebih bz dr saya.. sekurang2nya saya dapat belajar untuk manage dan disiplinkan masa dan diri saya .. alhamdulillah.. :-)

4. kelebihan berbanding kekurangan?
jwpn sy : mana ada kekurangan dalam berCD dan susu ibu! kalau anda bijak dan pandai mengira, tentu tahu betapa jimatnye berCD dan fully breastfeed. nak susun sume kelebihan saya tak sempat nk tulis.. jadi bacalah kat blog pengasas lunatots ni.. dlm blog tu jugak bole tahu kelebihan2 menyusukan baby..

dan... persoalan paling besar... ketidakhadiran hubby di sisi.. mampukah saya?
jwpn saya : erm... sukar untuk digambarkan tentang perasaan saya. namun saya akur kehendak dan ketentuan Ilahi dan percaya dugaan hidup berjauhan ni.. ade hikmahNya.. saya yakin dan percaya dengan usaha yang berterusan insyaAllah kami akan dapat hidup bersama membesarkan Insyirah dan adik2nya dengan baik.. amin... :)

sekadar jenaka dan tambah kekuatan diri.. saya suka baca email dari seorang warga MARDI ni...

"....
Saya juga sekadar berkongsi cerita lama sedikit!

Saya mula bertugas dengan MARDI Cameron Highlands pada April 1973,
selepas mendapat Diploma Pertanian dari Kolej Pertanian Malaya (batch terakhir
sebelum dinaiktaraf kepada Universiti Pertanian Malaysia). Saya adalah RA kepada
En. Koh Weng Wah (RA) dan Dr. Lim Guan Soon (RO di Serdang). Buat penyelidikan
kawalan biologi diamond backed moth. Kerja empat bulan (tak sempat nak confirm)
dapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran B.Sc. di University of California @ Davis
dan M.Sc. di Iowa State University (ISU) in Ames. Tengah-tengah buat M.Sc., MARDI
offer buat Ph.D. dan saya teruskan program Ph.D. di universiti yang sama.

Balik penghujung tahun 1980 join MARDI sebagai RO di Stesen MARDI Bumbong Lima.
Kahwin dengan pensyarah UPM pada Julai 1983 (dia baru aja balik dari ISU). Maka
bermulalah kehidupan saya sebagai Weekend Husband! Isteri saya tinggal di Lorong
Gurney, KL dan saya balik jengok isteri saya 2 minggu sekali, sebab seminggu lagi saya
balik jenggok kedua orang tua saya di Alor Setar, Kedah.

Mintak pindah ke Serdang, tak dapat. Pada September 1984, saya dipindahkan ke Stesen
MARDI Tanjong Karang sebagai Ketua Stesen menggantikan Dr. Joseph Samy. Isteri saya
semasa itu tinggal di Bandar Baru Bangi, di sebelah rumah arwah Dr. Md. Isa Awang.
Di Tanjong Karang saya balik 2 kali seminggu (petang hari Rabu dan hari Sabtu - kerja
sekerat hari).

Saya dipindahkan ke Bahagian Buah-buahan, Serdang pada Februari 1991. Tapi malangnya
isteri saya sudah pergi balik ke ISU untuk membuat program Ph.D.nya bersama sepasang
anak-anak kami dan seorang gaji, sehari selepas Christmas 1989.

2 tahun kemudian barulah saya dapat melawat mereka setelah diberi peluang oleh
pihak MARDI untuk menjalankan attacment dengan Corn Insect Laboratory, USDA @ Ankeny,
Iowa (lab yang saya gunakan semasa membuat Ph.D. saya) selama 2 bulan, tapi saya tinggal
sana 3 bulan (sebab projek tak sempat siap). Selepas isteri saya balik dengan Ph.D. pada
penghujung 1992 (2 hari sebelum Christmas), maka barulah kami tinggal sebagai keluarga
di No. 2, Jalan 3/6J, Bandar Baru Bangi sehingga ke hari ini! Hampir 10 tahun berjauhan
baru dapat bersama! Hasilnya dapat seorang anak lelaki lagi.

Sebab itulah No. 2 membawa banyak makna bagi diri saya (2 minggu sekali, 2 kali seminggu
& 2 tahun sekali, 2 bulan di Ankeny, Rumah No. 2 dll...... Tapi isteri he.. he... masih satu juga!
Saya bersyukur yang saya berjauhan semasa saya muda dan bertenaga lagi. Tapi kalau
sekarang ini, dah berumur, saya rasa tak larat lagi.

Saya tahu ramai pegawai-pegawai MARDI yang berjauhan dengan pasangan/keluarga
masing-masing. Bersabarlah. Saya percaya pihak pengurusan MARDI sedang berusaha
untuk membawa anda semua bersama keluarga, terutamanya mereka yang mempunyai
pasangan yang juga bekerja di MARDI. Yang bekerja dengan agensi lain juga, saya percaya
mesti ada jalannya. Hendah seribu daya.. Takpa... absence makes heart grow fonder.
Sesekali jumpa...... ada ummph!! "

note : doa2kan rayuan permohonan pertukaran hubby dr perak ke selangor diluluskan dan berjaya ye..

1 komen blog nie:

wardah said...

sabarla..dulu saya pun pjj gak. InsyaAllah...nanti dapat tukar tu.

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates