Friday, August 06, 2010

Hari susu ibu sedunia..


Alhamdulillah.. 5 ogos 2010 a.k.a semalam, buat kali pertama aina dapat menyertai sambutan hari susu ibu sedunia.. sejuta penghargaan diberikan kepada Puan Pengarah a.k.a majikan kerana memberi peluang aina dan rakan-rakan sekerja menyertai sambutan tersebut. Ada forum, ada jualan dan pameran susu ibu.. paling best ms segmen 'Luahan Rasa Bapa ke Bapa', walaupun kalangan audien 95% adalah perempuan, harap2nya mesej akan sampai ke pasangan mereka.. sangat seronok..

Bercakap tentang pengalaman saya mempraktik susu ibu.. alhamdulillah hingga kini, insyirah dah berumur 1 tahun 1 bulan, saya masih menyusukan insyirah.. ingat lagi ms mula2 mengandungkan insyirah, saya tidak membeli apa-apa pun majalah keibubapaan kerana menganggap semuanya akan berlalu secara semulajadi.. jadi semua persediaan saya buat tanpa rujukan dan aturan yang sepatutnya.. dgn kata lain telahan saya adalah salah! (beringatlah para ibu bapa.. nak jadi ibu bapa perlu cari ilmunya...bukan buat telahan sendiri..)

alhamdulillah Allah masih memberi peluang kepada saya.. persoalan tentang breastfeeding(bf) mula saya kenal oleh sahabat saya, pn wardah (tq so much my dear :)) bertanyakan satu soalan yang saya ingatkan seloroh berbunyi ".. nanti awak nk bf ke x? .." jawapan saya "eh.. bf apanya. saya kan dah berbadan dua ni hehehe.." begitu ceteknye ilmu saya pada masa itu menganggap bf = boyfriend... -nak jadi cerita sahabat saya ni suke bergurau tak kena tempat! hehehe- setelah itu diterangkan maksud sebenar.. dlm tempoh kandungan dah masuk 7 bln, air mata saya keluar menangis kenapa saya tidak didedahkan dgn perkara ini.. (biasalah salahkan pihak klinik-hospital-mak ayah) saya cepat2 cari artikel.. dan tanpa berfikir panjang terus menempah pam spectra daripada kak sifu saya, kak haz, risau kalau baby keluar awl daripada waktunya..

alhamdulillah juga, saya dapat susukan insyirah dalam tempoh setengah jam slps bersalin. saya agak kekok a.k.a tidak tau apa2.. cuma berbekalkan kata-kata kak haz, "make sure minta baby pas bersalin n susukan baby dlm tempoh setengah jam pas bersalin nnt susu akan kuar sendiri" .. kronologinya insyirah menangis tanda lapar, nurse kat situ bertanya "puan nak susukan sendiri atau saya bagi susu?" tanpa banyak kata saya terus menjawab "saya nak baby".. alhamdulillah... Allah permudahkan saya, insyirah pandai melekap sendiri.. walaupun saya hampir2 putus asa kerana susu tidak keluar dan insyirah meronta2.. rupa2nya itulah lumrah alam...

satu hari saya akan rindukan saat2 ini..

bila terkenang usia insyirah lagi 11 bulan nak capai 2 tahun, air mata saya akan bergenang... persoalan di hati akan timbul "..mampukah aku tampung keperluan susu untuk insyirah untuk bulan2 yang ada ini..?" dan "macamana saat2 aku nak tempuh ms bercerai susu nanti.."

dugaan semasa menyusu... sangat banyak.. sakit bengkak susu.. puting sakit, berdarah, gatal2.. susu down, susu perahan yang disimpan makin sedikit.. dan kadar let down refleks saya menurun dan kadang tiada langsung! tak cukup dengan sikap manusia dengan macam2 telahan, cemuhan dan macam2 lagi daripada orang sekelilling.. hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan saya untuk membudayakan susu ibu di pejabat.. dan mengawal emosi saya bila berhadapan dengan orang2 sekeliling yang tidak percaya dgn susu ibu.. yang sibuk nak bagi air kosong n benda2 lain dalam tempoh insyirah 6 bln dan macam2 lagi.. apa yang saya mampu kata dan buat? ... ye... saya berdoa semoga semua susu tepung yang nak disuakan ke mulut insyirah akan termuntah kembali.. dan saya hanya lambat2kan dan buat2 tak tahu bila disuruh bg susu kambing kat insyirah bila insyirah kena demam kuning hehehhee... (last2 kena marah sbb susu kambing yg ori tu basi gitu jerrr.. hehe). owh dugaan sangat2 bnyk.. tp dh bnyk lupe sbb saat manis tu lagi bnyk :-)

kebaikan susu ibu? haa.. sgt2 la banyak.. hehe. utk bayi, sentiasa sihat dan cergas.. insyirah tak pernah demam yang lama, kalau ada pun siang demam, malam dah ok, begitulah sebaliknya. anak yang cerdik, jauh berlainan daripada anak seusia yang lain yang tak menyusu ibu. cergas dan aktif tu sudah tentu.. sangat manja dgn saya dan suami (tapi bila ditempat lain atau orang lain tau berdikari n bawa diri). utk saya sbg ibu, saya kini dh semakin mahir dalam proses pengurusan stress (sbb kalau stress susu malu2 nak keluar hehe), pengurusan masa saya lebih efektif (sbb saya perlu bahagikan masa saya sbg seorang pekerja, pelajar, suri rumahtangga, ummi dan anak..) kerana bayi yang menyusu ibu suke sangat menyendeng dgn saya hehe, dan paling best saya kena belajar untuk disiplinkan diri untuk tidak menghampiri perkara2 negatif apatah lagi memakan benda tidak halal kerana semua pembentukan sikap dan makanannya akan terhasil melalui pembentukan air susu dalam tubuh saya.. banyak lagi la kelebihan susu ibu.. nak tanya calling2 la saya ye.. hehe.

dari sudut lain saya sangat bersyukur kerana... saya dikatakan perintis yang mempraktikkan kaedah perahan dan simpanan susu ibu di pejabat.. saya memberi suntikan semangat kepada para ibu yang sedang mengandung untuk meneruskan penyusuan hingga dua tahun bila mereka dah bersalin kelak, dan saya dapat memberi kesedaran kepada para bapa agar menggalakkan penyusuan susu ibu kepada isteri untuk anak-anak mereka, alhamdulillah! kini saya dapat merasa satu kepuasan bila dapat lihat adik2.. sahabat2.. rakan taulan... dan saudara mara yang menyusukan bayi mereka, itulah perasaan yang sangat manis bergelar kaunselor susu ibu tak bertauliah! hehe

niat dan hasrat saya, semoga budaya menyusukan bayi secara eksklusif sehingga usia bayi 2 tahun menjadi budaya masyarakat Malaysia, aminnn... insyaAllah!

Nota : fikir2kanlah.. susu tepung dikatakan terbaik dari New Zealand.. tapi fakta yang sebenar, kat negara tersebut dilarang keras sama sekali untuk menjual @ mengiklan @ mempamer susu tin2 susu tepung kecuali di farmasi yang khusus sahaja! dan .. paling best.. semua ibu di sana diwajibkan memberi bayi mereka dengan susu ibu.. kita kat sini???

1 komen blog nie:

norulaina said...

terima kasih :)

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates