Monday, July 04, 2011

PhD penyusuan susu ibu di genggaman!


Entry hari ini panjang lebar, ekspresi dua tahun telah melahirkan Insyirah :)
Tarikh keramat 4 Julai 2011, jam 3.37 petang..
Dihari dan waktu inilah, anak saya hadir di dunia.. menyinari hidup kami suami isteri.
Dan kini alhamdulillah, di tarikh dan waktu inilah juga, insyirah genap berusia dua tahun..

Beerti, genaplah sudah sesi penyusuan susu ibu ummi untuk insyirah selama 2 tahun,
dapatlah PhD di genggaman..
Walaupun hanya 'kelas kedua', ummi tetap bersyukur, tetap rasa bangga dengan pencapaian ini.
Tiada sijil, tiada cop mohor, kerana buktinya anak kami Annur Insyirah ada dihadapan kami.

Kenapa PhD ini penting pada aina? inilah sebab-sebabnya..
- ada hikmah di sebalik tuntutan kepada si bapa dalam menunaikan perintah agama, supaya menyediakan susu ibu untuk anaknya sehingga sekurang-kurangnya dua tahun, jika isteri (ibu kepada anaknya) tidak mampu, maka suami (bapa kepada anaknya) perlu mencari ibu susuan untuk melengkapi keperluan anaknya.
- ada jawapan di sebalik pertanyaan ramai pihak "bagaimana aina dan nizal didik insyirah hingga disiplin, baik dan pandai bawa diri begini?"
- ada rahsia di sebalik sesi penyusuan susu ibu berlangsung; di mana proses bimbingan dan pengajaran itu diajar dari mata ke hati, oleh ibu yang menyusukan kepada anaknya yang disusukan..
- ada tersirat seribu satu kesihatan mental dan fizikal yang bakal diperoleh si anak yang disusukan ibunya, bekalan pada hari2nya yang mendatang..
- ada keistimewaan tertentu yang tidak akan diperoleh dalam hubungan2 lain..

Saya bersyukur.. walaupun pendedahan tentang penyusuan susu ibu itu agak lambat (hanya pada usia kandungan 7 bulan) kepada ibu yang mengandung seperti saya pada ketika itu, namun saya tahu tiada istilah 'terlambat' dalam proses ini, saya boleh menyusukan hingga hari ini.

Terima kasih kepada sahabat saya, pn wardah kerana telah memperkenalkan istilah 'bf' yang disangka boyfriend pada awalnya..
Terima kasih juga kepada kak hazarina, kerana membekalkan saya keperluan2 menyusu ibu, dan hadiah buku penyusuan susu ibu bekerjaya pada saya..
Terima kasih kepada emak saya kerana cuba untuk memahami penyusuan susu ibu..
Terima kasih tak terhingga kepada abang kerana mengemaskan beg pam susu setiap pagi sebelum saya pergi kerja..

Saya tau, bagi mereka yang telah diterima kasih, hal itu kecil.. tp bagi saya besar ertinya..

Banyak yang saya belajar tentang breastfeed ini.. dan dihati saya selalu berkata.. "Kalaulah..
- ada kursus tentang persediaan menimang cahaya mata yang diWAJIBkan kepada semua bakal suami dan isteri..
- ada kursus penyusuan susu ibu yang diWAJIBkan kepada semua bakal ibu dan bapa.. sesungguhnya semua perkara perlukan ilmu untuk didamba dan dipraktikkan, bukan akademik semata2..
- pendedahan tentang kebaikan susu ibu dapat disebarluaskan dalam semua media cetak dan elektronik di seluruh dunia..
- semua ibu tahu mereka boleh menyusukan anaknya tanpa ada sebab yang membataskan,
- semua orang dapat memahami betapa penyusuan susu ibu itu adalah terlalu indah dan istimewa.."

penyusuan susu ibu itu mudah, tetapi ia tidak semudah yang disangka..
memerlukan pengorbanan dan komitmen yang besar dari seorang ibu dan bapa semata-mata untuk anaknya.. dan saya berjaya melaluinya.. alhamdulillah..

kerana.. saya pernah diperli, saya pernah dimaki, saya pernah dikata, saya pernah dihina.. saya pernah rasa sedih, saya pernah rasa kecewa, saya pernah rasa terganggu, saya pernah dihantui rasa bersalah, saya pernah rasa macam2 gangguan daripada mereka yang tidak terdedah dan cetek tentang ilmu breastfeeding..

namun.. saya tidak pernah mengalah, saya tidak rasa down, saya belajar jadi positif, saya belajar bina keyakinan diri, saya mantapkan dan gali dan terus menyebarluaskan ilmu tentang breastfeeding yang saya ada semampu yang boleh.. dalam masa yang sama insyirah dapat menikmati kelazatan dan nikmat susu ibu itu..

kepada mereka yang berkata2 itu, terima kasih tidak terhingga, kerana kata-kata itu membuatkan saya terus berazam untuk menyebarluaskan tentang kebaikan susu ibu, hasrat saya supaya ibu2 bekerjaya terus mengepam di pejabat tercapai, dan saya dapat terus bekalkan anak saya dengan susu ibu hasil perahan di pejabat tercapai, alhamdulillah :)

kepada mereka yang masih ragu2 tentang kebaikan susu ibu, yang ada sebaLinkrang permasalahan dan soalan yang tak terjawab, boleh hubungi saya untuk dibantu sedaya yang boleh.. saya cuba berdasarkan pengalaman yang telah dilalui, kerna sijil tauliah belum sempat lagi diperoleh hihi :)

dan... saya akan teruskan sesi penyusuan susu ibu kepada Insyirah sehinggalah beliau sendiri menolak secara semulajadi.. insyaAllah.. :)

Salam,

3 komen blog nie:

jas imran said...

alhamdulillah.. tahniah! sy baru dapat diploma. =)

wardah said...

alhamdulillah..tahniah!!! ;) boleh la bagi kawan kat insyirah..

norulaina said...

jas imran : terima kasih.. gud luck ye :)
wardah : terima kasih ;) amboi.. saranan ke jawapan?

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates