Monday, August 01, 2011

Bersalin... klinik dan hospital Muslimah atau sebaliknya?

Annur Insyirah Mohd Hanizal
Lahir pada 4 Julai 2009
Hospital Az-Zahrah, Bandar Baru Bangi
Salam..

Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak..
Alhamdulillah saya tinggal di kawasan kejiranan yang menitikberatkan Karnival Ramadhan .. seawal tiga hari lepas pelbagai aktiviti dibuat oleh surau-surau dan masjid berhampiran..
Saya bersyukur kerana diberi rezeki tinggal di kawasan yang membudayakan Islam melingkari kehidupan insan, walaupun kami hidup dalam budaya yang pelbagai.. alhamdulillah..
Semoga kita semua diberi kekuatan untuk puasa pancaindera, fizikal dan rohani dengan sebaiknya dan mendapat keberkatan dariNya..

Majalah solusi, salah satu majalah kesukaan saya. Saya mula membaca majalah ini sewaktu abang membawa pulang ke rumah, dibeli ketika Solat Jumaat di Surau Annur, Bangi. Kupasan yang berunsurkan motivasi dan menitikberatkan soal fardhu ain banyak mendidik saya. Di Pesta Buku 2011 saya ambil kesempatan untuk melanggan bagi memastikan setiap bulan saya akan mendapat edisi yang diterbitkan.

Tiap-tiap bulan isu yang dibangkitkan pasti menarik perhatian. Namun terbitannya yang ke-32 dalam kolum Tanbih bertajuk "Darurat Bukan Semudah Itu" karangan Ustazah Noraslina mengambil perhatian saya. Isu yang dipaparkan tentang rawatan kehamilan dan bersalin yang dipilih oleh ibu mengandung samada mendapatkannya di klinik dan hospital kerajaan yang tidak diketahui oleh doktor wanita atau sebaliknya, ataupun mendapatkan rawatan di klinik dan hospital yang menawarkan jururawat dan doktor Muslimah.

Ramai yang mengetahui bahawa didikan dan kesempurnaan akhlak anak itu sejak dikandung ibu lagi, namun ramai yang tidak sedar bahawa 'sentuhan' tangan daripada doktor berlainan jantina sewaktu kehamilan dan proses bersalin itu, salah satu punca pengabaian tanggungjawab dan titik awal kerosakan akhlak si anak..

Saya tidak mahu mengupas isu ini lebih lanjut kerana masih banyak yang saya perlu pelajari dalam soal agama ini.. namun berdasarkan ruangan majalah solusi tersebut saya ceritakan pengalaman saya sewaktu menjalani proses kehamilan dan bersalin Insyirah insyaAllah..

Sejak saya mengetahui diri saya hamil, telah timbul soal nekad dalam diri saya untuk mendapatkan rawatan daripada doktor Muslimah, kerana saya dibelenggu dengan perasaan "tidak akan memberi kepada mana-mana lelaki lain untuk melihat mahkota saya melainkan suami saya"..

Namun kesilapan saya, saya tidak mencari ilmu berkenaan perkara itu..

Saya melalui satu saat yang agak sukar, apabila menyuarakan hasrat hati kepada sebilangan orang, jawapan yang saya dapat, ".. kalau ada kes, hospital swasta akan hantar ke hospital kerajaan juga .." ".. tak ada duit nak masuk swasta.. "saya buntu dan diam sahaja di situ. Namun dalam hati saya tetap nekad untuk mendapatkan khidmat doktor wanita..

Saya kumpul duit setiap bulan, simpan untuk bersalin.. alhamdulillah agensi saya bekalkan duit perubatan untuk rawatan pesakit luar, jadi saya gunakan untuk rawatan kehamilan..

Seterusnya, saya sudah pandai menjawab.. ".. menjadi kewajipan seorang suami untuk mendapatkan khidmat doktor wanita untuk isterinya yang hamil dan akan bersalin .." saya juga sedih bila mendapat jawapan ".. kalau duk kampung macamana? kira mudarat lah tu.." owh.. sedih bila kenangkan..

Tapi alhamdulillah, saya mendapat jawapan daripada keluaran Solusi yang lepas, saya rasa berbaloi kerana keegoan saya untuk mendapatkan khidmat rawatan daripada doktor dan jururawat Muslimah berbaloi.. saya rasa lega kerana bertindak buat tak tahu apabila diperli rakan tentang 'orang kaya banyak duit bolehlah bersalin kat swasta' berbaloi.. saya mengambil jalan yang tepat untuk diri dan anak saya, alhamdulillah..

Semoga para ibu mendapatkan jawapan daripada keluaran solusi tersebut, dan cuba untuk memberikan yang terbaik untuk si anak dan menjaga aurat kita dengan kaum berlainan, niatlah kerana Allah untuk kebaikan dan kemaslahatan kita bersama, insyaAllah ada jalan penyelesaian dan hikmah disebalik syariat dan tuntutannya..


Salam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates