Monday, March 26, 2012

Mata Lebah vs Mata Lalat

"Mata lebah walau di tempat busuk tetap dicari bunga yang wangi dan segar, dititip madu ditempat tinggi, apabila diambil oleh kita menjadi satu nikmat kesihatan dan bahagia.."

- VERSUS -

"Mata lalat walau di taman yang cantik dan wangi tetap mencari sampah yang kotor dan busuk, andai dihinggap pada minuman atau makanan kita akan tersebarlah najis dan kekotoran itu, lantas sakitlah kita..."
Dengan kata lain,

Mata lebah, walau dihadapkan dengan perkara yang sukar dan dugaan atau cabaran hidup yang besar, tetap akan berfikiran positif kerana yakin dengan Allah bahawa tiap sesuatu yang berlaku itu ada hikmah besar disebaliknya.. hasil daripada sifat positif itu, akan mengeluarkan aura positif bagi orang sekeliling dan dirinya, lantas akhirnya dengan sabar mencari jalan dan menyelesaikan setiap perkara itu hingga kejayaan dan kebahagiaan akhirnya dikecapi :)

Tetapi....

Mata lalat, walau berada di tempat atau suasana terbaik tetap akan mencari dan berfikir negatif terhadap sesuatu. Dirinya hanya akan menimbulkan aura negatif di sekeliling nya, boleh jadi kuman atau virus yang bahaya dalam suatu kelompok masyarakat atau agensi. Seringkali kegagalan dan kekecewaan akan melanda dirinya..

Fikir-fikirkan...

Adakah kita tergolong dalam mata lalat atau mata lebah? :)

Assalam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates