Wednesday, April 14, 2010

alhamdulillah!

alhamdulillah,
semoga kebahagiaan itu milik kami.. aminn...

salam semua... lama sungguh x update blog ni. rindu sgt2 tp kesibukan melampau menguasai diri lantaran terpaksa 'pinggirkan' seketika kerja-kerja yang berada di priority agak bawah dan tumpukan kpd priority yg agak tinggi.

Keadaan agak sibuk sejak sbln yang lepas, yang banyak menuntut kesabaran dan ketabahan saya untuk menghadapi segala liku sebagai seorang pekerja, pelajar dan suri.. alhamdulillah berkat kekuatan yang Allah beri disamping suami dan keluarga yang amat memahami, memberikan aina peluang untuk mengatur masa dan menyiapkan segala perkara. Bermula dengan tugas untuk menyiapkan tesis(tq to my BIL, dr shafry), menganjurkan majlis tahlil di rumah(tq to my luvly hubby n famili), menyiapkan tugasan pejabat (tq to my officer, en. el), dan menguruskan anakandaku insyirah yg dilanda demam, dan berulang alik pulang ke kampung kerana hal keluarga.. semuanya berlaku serentak... terima kasih banyak2 ya Allah di atas segala bantuanMu dan terima kasih juga kepada orang2 terdekat aina kerana amat memahami situasi aina. Terasa diri bahagia walau ketegangan fikiran sering terjadi..

Terlalu banyak yang ingin diceritakan, terlalu banyak yang ingin dikongsi, entah nak mula dari mana aina pun tak pasti. Namun yang pasti ada seperkara yang ingin diluah dan dikongsi dengan sume readers setia.... satu perkara yang berlegar di kepala, bukanlah menjadi satu perkara berat namun mungkin ingatan untuk semua, kita sebagai hamba di dunia tidak lepas dengan dugaan dan cabaran..

Mungkin tidak perlu aina huraikan apa yang berlaku, namun hati ini ingin berkongsi sesuatu, rahmah daripada apa yang berlaku atas diri ini. Semoga dapat diambil sebagai panduan hidup kalian yang merasakan diri dalam kesusahan dan keresahan... aina summarize di sini ye...

Yakin dan percayalah dengan Allah...
ye... cinta yang satu, cinta Ilahi.. daripada cinta Ilahi, terbit cinta sesama manusia, cinta kepada ibu bapa, cinta sesama suami isteri, cinta kepada anak, cinta kepada keluarga, cinta sesama saudara, cinta sesama manusia.. dan hasilnya terjalinlah satu ukhuwah erat antara kita. carilah cinta sejati Ilahi, kerana nikmat cintaNya tidak akan terbanding melainkan siapa yang merasainya :)

Janganlah mempercayai sesiapa kecuali Allah dan yang mempunyai pertalian darah denganmu
perkara ini berlaku pada saya... beberapa kali saya tertipu dengan mereka yg saya anggap sahabat, mereka yang lbh berumur yg saya anggap dapat memberikan saya panduan untuk menjalani alam kehidupan penuh onak duri ini, tapi, merekalah duri dalam daging dan bersifat talam dua muka yang tidak kita duga langkah dan cita-citanya..

Bersyukurlah..
apa-apapun cubalah untuk tingkatkan diri dengan satu sifat ini... dengan bersyukur, kita tidak akan menyalahkan sesiapa di atas apa yang berlaku. cuba untuk memikirkan setiap perkara yang berlaku dari sudut yang positif, dan tidak menyalahkan sesiapa. sesungguhnya dugaan itu, adalah nikmat kehidupan, tanpa kita sedar, ia adalah kifarah dosa kita yang lalu.. sedarilah bahawa Allah sayangkan kita, nak kita jadi yang lebih baik dari apa yang kita telah ada..

wanita itu fitnah
"apabila keluar seorang wanita dari pintu rumah, maka akan mengekorilah ia dengan fitnah.." bila saya teringatkan ayat ini, akan membuatkan diri saya berhati-hati, kerana di zaman yang serba canggih a.k.a makin dekat akhirat menjelang, di mana ramainya wanita maka akan timbullah pelbagai cerita berunsur fitnah dan umpatan, pakaian yang menyelimuti badan namun seolah tidak menyelimuti sepenuhnya juga akan menimbulkan fitnah.. dan segala2nya akan menimbulkan fitnah... maka berdoalah kita agar dijauhkan daripada segala fitnah dan penyebar fitnah... petua saya, setiap kali ingin keluar rumah, saya akan membaca ' bismillahillazi layadhurru ma'asmihi syaiunn fila'rgdhi walafissamai wahuwassami'ul'alim... ' insyaAllah, dijauhkan kita daripada segala kecelakaan dan kebinasaan manusia dan syaitan..

Hargailah..
ibu bapa, suami, anak, saudara mara, dan sahabat akhirat adalah orang yang perlu kita hargai dan sayangi... merekalah sebenarnya yang memandu dan membantu kita untuk mencapai tujuan hidup, yakni untuk menjadi khalifah Allah yang dicintaiNya.. yakni untuk menjadikan sikap dan perilaku kita lebih hebat dan bersemangat.

ingatlah wahai sahabatku,
berbahagialah dan carilah kebahagiaan itu kerana bila kita bahagia, kita dapat membahagiakan orang di sekeliling kita... dan bila kita menyayangi orang terdekat kita, kita akan disayangi oleh Pencinta Agung.. usah biarkan kita dihanyut rasa gundah gelana dan resah hanya kerana anasir-anasir yang tidak perlu. jalanilah kehidupan dengan rasa syukur, insyaAllah kebahagiaan abadi itu adalah milikmu... :-)

Note : gambar sekadar hiasan, hehe :)

2 komen blog nie:

wardah said...

insyirah tu hiasan la...tp, ummi insyirah tu...macammmmmmmmm....tempelan je!!! ;)

norulaina said...

amboi mulut cik wardah.. :)

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates