Tuesday, July 20, 2010

Tekanan?

Salam..

Hari ni rasa sudah cukup memerah kepala dan tenaga untuk bekerja.. rasa berat kepala, kalau dapat bantal tentu terus terlena, entah2 tak sempat nk mimpi pun dek kerana terlalu penat.. hehe. Kadang sampai satu tahap itulah perasaan kita sebagai manusia, ada turun naik emosi dan perasaan hehe.

Sekadar nk melepaskan rasa penat, bukanlah nk kata apa.. harap2 bila dah tulis entry luahan perasaan dapatlah rasa kurang sedikit rasa tekanan di minda dan dapatlah pulang dgn hati yang tenang dan riang.. teringat pulak kata-kata kaunselor psikiatri HKL yang dijemput datang memberi ceramah di sambutan hari kesihatan peringkat MARDI minggu lepas, ada seorang sahabatnya, tiap kali nk pulang ke rumah, beliau akan pusing2.. singgah sebentar di kedai makan, minum2.. bila rasa emosi dan tekanan kerja dah reda, baru beliau pulang ke rumah.. ye la.. keje sebagai doktor di hospital yang penuh dgn tekanan dan menuntut pengorbanan emosi. apa yang penting saya ingin mengambil kata-katanya.. "bila buat begitu, emosi dan perasaan dan tenang, baru saya pulang jenguk anak isteri dan layan mereka sebaik2nya yang menuntut perhatian kita"

bila dengar cerita itu, terharu saya mendengar bila kenangkan ayah dan abang, tidak pernah sekali pun pulang dgn muka yang masam jauh lagi hendak bergoyang kaki buat tak layan sptmana cerita2 yang saya dgr dari isteri2 dan orang2 lain.. malah mesti senyum meleret dan cuba bercerita panjang melayan emak di dapur dan saya di rumah.. alhamdulillah.. syukur saya ke hadrat Ilahi..

dulu2.. sebelum kerja.. saya selalu 'terjebak' dgn kata-kata orang.. "keje gomen goyang kaki.. sbb tu hati sll senang".. tp saya tak perasan rupanya ayah berjaga malam menyelesaikan kerja.. tiap2 hari ayah perlu uruskan beratus2 perangai manusia bawahannya.. sehinggalah sekarang bila saya kerja.. saya tahu tekanan kerja tu macamana... bukan mempersoal keje gomen ke apa.. sebenarnya keje.. di mana2 pun ssh, ada tekanan nya tersendiri asal tanggungjawab itu digalas dgn baik... namun apa yang saya ingin tekankan, sejujurnya saya sangat kagum dgn mereka2 yang pandai mengendali tekanan...

apapun.. sebagai manusia.. kita tak terlepas daripada tekanan dan masalah.. hanya orang yang tidak waras sahaja yang tidak akan tertekan dengan masalah.. yang membezakan antara kita hanyalah cara kita menerima dan mengendali tekanan sesuatu masalah... yakin boleh! renung2kan... :)

Note : saya positif.. anda?

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates