Monday, November 07, 2011

Tempoh menyusu dan menceraikan susu ibu

Seronok beraya di kampung, tak ada apa yang nak dibuat jadi saya belek-belek sajalah blog kegemaran.. dah lama nak cari peluang download sesi ilmu Tanyalah Ustaz yang membincangkan secara khusus tajuk Penyusuan Susu Ibu di TV9 selama dua episod, tak berkesempatan..

Bukan apa, masih mencari jawapan yang pasti untuk tempoh maksima menyusukan anak.. dan ramai pulak yang bertanya,.. alhamdulillah dapat jawapan di blog Ustaz Hasrizal,..

jadi,
yang tak kawen atau mengandung lagi tu ambillah ia sebagai ilmu di masa hadapan..

dan,
yang dah berkahwin dan menyusukan bolehlah mengambilnya sebagai ilmu dan realisasikannya..

jawapannya ada dalam Nas Al-Quran;



“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)” [Al-Ahqaaf 46: 15]


Assalam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates