Monday, November 28, 2011

Salam Ma'al Hijrah 1433

Ma'al Hijrah 1433 baru sahaja bermula. Salam penghijrahan untuk semua.. sana sini ceramah agama dan motivasi banyak berkisar tentang penghijrahan.. beberapa hari lepas baru saja bercerita dengan beberapa orang sahabat dan suami tentang penghijrahan ini. Bukan menganalisis tentang kebaikan dan keburukan diri, namun melalui satu proses muhasabah dan transilasi diri kami..

Habis topik itu, tiba-tiba timbul pertanyaan tentang "sukarnya menjadi orang yang baik".. sayu dan kasihan saya mendengar. Simpati.. Saya faham situasi yang dihadapi. Kesulitan dan pelbagai reaksi negatif yang diperoleh daripada sekeliling daripada kebaikan dan reaksi positif. Hasil daripada perbualan2 kami tentang perkara inilah yang saya rasa ingin dicoretkan dalam diari ini. Andai anak-anak dan rakan taulan membaca, insyaAllah akan diingati, mungkin dapat membantu walau hanya sedikit.

Apa yang boleh saya simpulkan ialah, bila kita rasa down tentang sesuatu perkara, ingatlah bahawa; sifat syukur dan taqwa pada Allah melebihi segala-galanya. Umum ketahui bahawa telah ditanam dalam hati setiap makhluk Allah bergelar manusia untuk menjadi baik. Syukurilah jika jiwa dan jasad kita telah terarah ke arah kebaikan. Sifat berlapang dada, bersangka baik, dan fokus niat segala perbuatan dilakukan hanya kerana dan untuk Allah, amat membantu kita menangkis segala reaksi negatif dari sekeliling..

Rasa dipulaukan, rasa diketepikan, oleh insan bergelar manusia, ketepikanlah... ia bukan senang untuk melalui, anggap ia satu cabaran.. yang penting fikirkan tentang dunia akhir dan kekal kita akan datang, samada dipulaukan atau diketepikankah kita oleh Allah dan Nabi Muhammad s.a.w?

Assalam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates