Wednesday, April 10, 2013

Kumpul stok susu ibu



Annur Athiyyah

Salam,

Kali ni nak bercerita tentang sesi pengepaman dan pengumpulan stok susu ibu untuk Athiyyah.. sebenarnya semua ibu yang menyusu perlu membuat stok, tapi perlu itu bertukar kepada syarat wajib bagi ibu bekerjaya seperti saya hehe. Yerla.. sebagai tindakan awal yang bijak untuk persediaan kalau-kalau terpaksa tinggalkan anak atau anak terpaksa duduk berasingan dengan kita..

Sebenarnya susu perlu di pam seawal yang boleh.. seawal hari keempat atau ketujuh selepas melahirkan.. tapi atas sebab-sebab tertentu saya terpaksa mulakan proses pengepaman pada hari ke-35 kelahiran.. agak lambat memulakan, tapi saya letakkan kepercayaan yang tinggi pada diri sendiri.

Kunci kepada kejayaan? Sentiasa positif dan tenang serta Istiqamah dalam (Usaha + Doa + Tawakal) :-)

Antara tips yang saya boleh kongsikan;
- Lakukan power pumping
  Setiap hari, kalau boleh pada waktu malam atau awal pagi
  Jangan risau kalau susu tak keluar / pam angin / susu keluar sikit, insyaAllah anda akan rasa kesannya :)
- Rajin mengepam. TAPI jangan paksa diri dengan jadual yang ketat. pam saja jika ada masa terluang
- Buat tandem nursing - sewaktu anak menyusu
- Perah dan pam susu setelah selesai susukan anak

Semua susu-susu yang dipam diletakkan dalam peti sejuk (suhu biasa - tempat simpan makanan biasa, sayur buah etc). Pada waktu malam, saya akan kumpulkan dalam satu botol dan simpan dalam freezer.

Kuantiti jumlah susu yang dipam atau diperah pada awal proses amat sedikit, sekitar 0.5oz saja. Berkat usaha berterusan (mesti rajin ya! jangan biarkan vitamin 'M-malas' menguasai hihi) insyaAllah kuantiti susu akan meningkat dari semasa ke semasa..


Assalam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates