Thursday, January 09, 2014

Tips keibubapaan tentang pendidikan seks anak-anak kecil 4 hingga 7 tahun


Copy paste daripada FB Prof. Dr. Rozieta Shaary respon tentang "KES ANAK 6 TAHUN MEROGOL SEPUPUNYA YANG 5 TAHUN"

Semoga ia menjadi pedoman dan panduan hidup kita bersama..

"Berita ini telah tersebar luas dan mengerunkan hati ramai ibu bapa. Ya, kita patut risau kerana ini adalah 'wake-up call' mengenai kealpaan kita ibu bapa dan masyarakat. Namun, penulisan Ibu hari ini bukan untuk mengingatkan anda untuk berjaga-jaga. Kerana Ibu mendapati telah banyak perkara itu ditulis.

Apa yang Ibu hendak berkongsi pendapat dengan anda ialah mengenai dua anak kecil itu.

Anak kecil lelaki 6 tahun yang dituduh MEROGOL, itu adalah perkataan yang sangat berat diletakkan kepadanya yang akan membentuk imej buruk padanya yang berkemungkinan besar akan kekal sehingga menjunamkan hidupnya.

Pertama, berpandukan apa yang ditulis, kedua-dua anak bermain "mummy and daddy' dan kedua-duanya tidak berpakaian, maka bagi anak itu ia BERMAIN dan bukan MEROGOL. ROGOL ialah bila salah seorang tidak bersetuju. Ibu bukan menyetujui permainan anak-anak itu, itu BUKAN maksud Ibu. Ibu tidak setuju anak lelaki itu dilabel PEROGOL!

Anak dibawah usia 7 tahun belum ada kebolehan penuh menyukat mana baik mana buruk sendiri. Itulah sebabnya di dalam Islam, kanak-kanak itu dipanggil kanak-kanak BELUM MUMAYIZ -(Mumayiz adalah istilah bagi anak kecil yang telah boleh memilih antara yang baik dan yang buruk. Atau yang betul dan yang mana salah).

Oleh itu TOLONGlah jangan melabel anak kecil itu sedemikian. Kasihanlah kepadanya yang belum benar-benar faham maksud perbuatannya itu. Malah

Consultant Urologist at Kuala Lumpur Hospital

“Even if the child had an erection, it would have only lasted for a while and not to the extent of penetration

Namun, Ibu tidak menafikan anak-anak ini terdedah kepada apa yang mereka lakunkan itu. Mungkin melalui video, atau ternampak orang dewasa melakukan. Tidak semestinya ibu bapa mereka dan tidak semestinya ia suatu yang tidak baik. Mereka mungkin ternampak dan with their simple mind terus mengikut kerana itu juga adalah maksudnya pada mereka sebahagian daripada menjadi MUMMY & DADDY.

Satu perkara yang Ibu hendak share di sini, perkembangan diri anak-anak, pada usia 4 -7 tahun anak-anak kecil sangat suka explore badan mereka. Apa yang mereka rasa, bau, sensation dan sebagainya. This is part of growing up. Oleh itu, anda mungkin terperasan anak anda usia ini suka memegang kemaluannya dan nak faham mengenai kemaluan orang lain.

Ibu masih teringat akan seorang emak pernah mengadu bahawa anak kecilnya yang berusia 3.5 tahun, menghisab kemaluan adik lelakinya yang baru berusia 3 bulan yang kebetulan dicabut nappynya. Pada pandangan kita orang dewasa, kita takut anak itu melakukan 'Blow Job'. Tapi pada si kakak itu, kemaluan adiknya menyerupai puting ibunya. Jika dihisab mungkin susu keluar. In her simple mind, pada sangkaan dialah. Jadi dia explore. Tidak ada tujuan seks di situ langsung. 

Satu masa dulu ada seorang menghantar gambar anak kecil lelaki berusia dalam 4 tahun menghisap payu dara patung bersama dengan mengkaitkan anak itu dengan seks.

Ibu rasa, we should stop doing this to our kids. Anak kecil adalah anak kecil dan perlu dinilai seperti anak kecil. Persepsi mereka, cara mereka melihat sesuatu perkara. jangan letak sangkaan buruk kita kepada mereka. Jangan letak lebel ganas kepada mereka. ANAK ITU MASIH BELUM MUMAYIZ...Allah sudah pun mengingatkan kita...jangan terikut dengan bisikan syaitan yang hendak menghancurkan umat manusia.

Lihat ya apa yang boleh terjadi kepada budak lelaki itu dan budak perempuan itu...bila mereka dikatakan perogol dan dirogol...itulah tohmah yang menjadi imej diri mereka sampai bila-bila. Bayangkan bagaimana mereka hendak menghadapi dan menyakini mereka itu baik dan boleh membawa kebaikan kepada dunia? 

Ibu tidak tahu apa yang ibu bapa mereka lakukan bila menjumpai anak-anak itu sedang 'bermain' itu. Tapi Ibu suka tindakan ibu anak perempuan itu membawa anak perempuannya berjumpa doktor dan dia tidak mahu membesar-besarkan isu, cuma mahu membuat laporan untuk anaknya menerima rawatan kesihatan. Itu satu tindakan yang baik sebenarnya.

NASIHAT IBU kepada ibu bapa penyayang yang Ibu Kasihi, bila anda terserempak dengan keadaan begini, bertindak dengan tenang:-

1) Tarik nafas dan tanya dengan sabar dan tenang, apakah permainan mereka. Minta dengan baik untuk mereka berhenti bermain permainan itu.

2- Mandikan mereka dan kemudian ajak duduk dengan tenang di sebelah anda. Ceritakan kepada mereka apakah sebenarnya permainan mereka itu dan tidak boleh bermain begitu lagi dan kenapa.

3- Bertanya dengan tenang dan baik-baik, di mana mereka melihat orang bermain permainan itu? Bila sudah tahu, maka ambillah tindakan yang baik. Jika melihat video, maka ceritakanlah sebenarnya itu salah dan hanya boleh dilakukan oleh mereka yang telah bernikah secara sah.

4- Mereka mungkin akan bertanya banyak perkara kerana kematangan pemikiran anak-anak kecil tidak sama dengan kita orang dewasa. Maka jawablah dengan sebaik mungkin dan bersabar serta tenang.

5- Jika anda mendapati anda bersalah kerana tidak berhati-hati dengan mata-mata kecil yang melihat, maka maafkanlah kealpaan anda dan ambil tindakan yang betul.

APA YANG JANGAN BUAT ialah MELEBEL, MARAH TIDAK TERKAWAL, MEROTAN,MENGHERDIK, MEMAKI HAMUN.

Ini adalah kali pertama anda terjumpa, maka selesaikanlah dengan tenang, supaya anak itu tidak merasakan dirinya kotor, seks itu kotor...kerana jika itulah yang dia faham, maka bila dia besar itulah yang dia akan buat dan ketagihkan. 

With this sex education, you must be very careful, smart and compassionate to the little children. Never ever indicate sex is bad. Abusive of sex is the one that is bad.

Ibu sangat berharap kita berusahalah menjadi insan yang lebih bijaksana dan faham akan anak-anak kita itu. Jangan mengukur baju kita kepada mereka. Terlalu besar da terlalu panjang buat mereka.

Langkah menghindarkan perkara seperti cerita anak kecil dua orang ini terjadi...ialah memberi anak-anak kecil kita sex education selain daripada ilmu agama. Dan jadilah ibu bapa yang mudah diditanya didekati oleh anak-anak sehingga mereka boleh bertanya apa sahaja dan berasa selamat dan tidak dihakimi.

Semoga perkongsian ibu ini dapat menenangkan hati ibu bapa.

Ibu Rose- Empower With Love.
------------------------------------------------

Full article: http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=209061%3A6-yr-old-msian-boy-accused-of-raping-cousin-5-in-mummy--daddy-game&Itemid=4#ixzz2pmODfWje
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter"


Assalam,

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates