Featured

Monday, January 24, 2011

Resipi brokoli goreng ikan bilis dan daging masak sos

Sudah 2 hari demam selsema, tak tau terjangkit dari mana atau siapa.. tapi tak mengapalah, sakit itu petanda Allah sayang kat kita, kifarah dosa-dosa kita yang lalu.. hari ni mc, tq abang tlg bawakkan ke klinik, berat je rasa kepala pagi tadi, lepas abang pegi keje, makan ubat dan terus tido.. 3 jam tak sedar apa! ni dah bangun rasa oklah skit..

Perkara pertama lepas basuh muka dan mkn.. ngadap komputer. sambil check2 email dan apa yang patut. teringat lama aina tak buat entry pasal resipi dan menu.. gambar menu2 bnyk dlm hardisk tp tak sempat dibuat entry. jadi aina pick satu gambar untuk dikongsi, pada sahabat blogger yang nak amik resipi ni silakan eh..

gambar ni menu makan petang; ikan pekasam goreng, sayur brokoli goreng ikan bilis, dan daging masak sos

resipi 1 : sayur brokoli goreng ikan bilis - 2 org makan

bahan2:
1 ulas (saiz kecil) bawang putih (dimayang dan potong halus dan kecil)
2-3 ulas bawang merah (separuh dimayang, separuh dipotong halus dan kecil)
cili api (ditumbuk, ikut kegemaran lagi bnyk lagi pedas)
ikan bilis (basuh, toskan, dan diketuk perlahan)
sayur brokoli (dipotong kecil) @ sayur2 lain pun ok jugak
cili merah (dimayang halus)

penyediaan:
tumis bawang putih, bawang merah, cili api, ikan bilis.. bila dah garing dan naik bau, masukkan sedikit air dan secubit sos tiram. bila air dah menggelegak masukkan sayur brokoli dan cili merah. jgn masak lama takut sayur layu. dan.. sedia untuk dihidang! :)

resipi 2 : daging masak sos - 2 org makan

bahan2:
daging (anggaran 2 org makan) - basuh, potong kecil2 sesuka hati, gaul dengan garam kunyit
2 ulas bawang merah - dipotong dan mayang halus
2-3 ulas lada kering - tumbuk
cili besar - hiris halus
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
0.5 sudu kecil kicap manis

penyediaan:
daging direbus hingga betul2 empuk dan airnya hampir kering, asingkan dalam mangkuk. tumis bawang merah, lada kering apabila naik bau masukkan daging yang telah direbus tadi. masukkan sos tiram, sos cili dan kicap manis. gaul rata. masukkan hirisan bawang merah dan cili besar yang telah dihiris halus sebagai hiasan.

ok... selamat mencuba ye :)

Nota : hati ummi insyirah ni tersentuh lagi.. bila baca entry sahabat ibu ni.. baru je tadi lihat insyirah melambai tangan pada ummi tanda faham dia perlu pergi ke sekolah dan lepaskan dakapannya dari tubuh ummi.. ermm.. Maha Suci Allah Yang Maha Penyayang..

Sunday, January 23, 2011

hadiah istimewa ..

hari ulangtahun perkahwinan aina dan abang dah lepas, tapi kehangatan tu masih terasa.. utk kami suami isteri semestinya Alhamdulillah :) cuma untuk orang sekeliling.. pertanyaan daripada adik, sahabat dan rakan taulan membuatkan aina ingin berkongsi hadiah istimewa yang aina dpt dr abang.. gambar kat atas tu lah jawapannya.. Edisi Istimewa Aku Terima Nikahnya hasil gabungan tiga novel Ustaz Hasrizal.. pertama kali aina baca buku novel Aku Terima Nikahnya di rumah sepupu abang, ain, hati rasa terpaut.. bila baca iklan dalam majalah Solusi dan blog ustaz, lagilah terasa ingin memiliki naskhah istimewa tu.. alhamdulillah akhirnya dapat juga dari abang.. terima kasih banyak2 abang.. really appreciate it! :)

baru sempat baca sebahagian isinya, sangat berbaloi... malah rasa nk beli lagi untuk dijadikan hadiah buat mereka yang masih single dan available, single but not available, yang baru berumahtangga, malah yang telah lama berumahtangga.. dengan adanya pengkarya sebegini, marilah kita sama-sama menyokong mereka demi untuk mencorak kembali kehidupan kita ke arah islamik sejati.. aminn..

sebenarnya ada lagi satu soalan, secara kebetulan ramai pula yang bertanya begini.. "best ke bercinta lepas kahwin?" ".. mcmana aina tau itu jodoh aina? " jawapannya.. ada dalam buku yang aina dapat tu.. dan cerita tentang pertemuan aina dan abang akan aina ceritakan dalam episod blog akan datang ye, InsyaAllah.. :)

Nota : Alhamdulillah, sangat tenang dan bahagia dengan jodoh Allah.. :)

Friday, January 21, 2011

pakai baju renang

satu tika dl.. para makcik dan pakcik sebenarnya dah lama berhasrat nak bawa insyirah pegi main air.. tak kisahlah air kolam ke.. air sungai / laut ke.. tunggu green light drpd ummi dan ayah jer.. jadi diorg belikan insyirah baju renang ni.. comel anak ummi dalam baju renang ni ..

cik da yang beli... ms ni umur insyirah belum pun cukup 1 tahun cik da! ummi bagi larangan awal lagi. akhirnya ayah yang secara rasmikan insyirah dalam air dulu. ala.. ms kita bercuti ke penang sambil amikkan tok wan dan opah pulang dari tanah suci Mekah tue.. alih2 jerr ayah ngan insyirah dah habis lencun satu badan bile bukak pintu bilik. tekejut jap ummi tak terkata apa...



maka setelah diketahui oleh para auntie2... bukan main lah seronoknya mereka sume nak bawa insyirah mandi air.. akhirnya termakbul jua hasrat semua orang bile insyirah dapat dibawa ke D'Ark Janda Baik..

tp syg buat masa ni tak ada gambar bukti insyirah mandi air.. nantilah ye anak bile ummi dpt kamera yang boleh kena / masuk air kita amik gambar bnyk2 insyaAllah.. :)

Monday, January 17, 2011

insyirah dh 1 tahun 6 bulan 1 minggu dan 6 hari

salam..

nampak sgt tajuk kat atas tu menggambarkan perasaan seorang ummi.. hehe.
gundah gulana..
risau tak menentu..
dan.. pening..
bercampur baur.. memikirkan anak yang disusukan sekarang..

bekalan susu insyirah.. setiap hari cuba pastikan level atas mesti penuh dgn botol..
kalau tak ummi nangis puas2 dan usaha pam n perah susu
walau tahu kalau stress susu malu-malu nak keluar..

insyirah dh hampir setahun 7 bulan, maka usianya akan tinggal beberapa bulan lagi untuk genap 2 tahun.. bermakna, ummi dan insyirah akan melalui proses cerai susu.. ummi sendiri tak pasti perasaan ummi untuk melalui saat itu.. sebab tiap hari, walau ke mana saja insyirah pergi, dia akan cari 'sarang'nya kembali.. saat dia sedih, saat dia gembira, saat dia nk bergelak ketawa, dengan ummi ada 'cara'nya sendiri..

ummi harap ummi akan kuat dan tabah.. ummi halalkan setiap titis susu ummi untuk insyirah..

dilema ummi lagi.. beberapa bulan ni.. mampukah ummi tampung keperluan susu insyirah.. erm. proses mengepam susu agak tak memberangsangkan, sekali pam paling tinggi pun 2.5oz.. paling teruk 0.5oz.. paling selalu 1.5-2.0oz.. tak menentu. 4kali pam paling tinggi dapat pun 8oz.. apapun ummi bersyukur, dan berharap pemberian Allah ini berpanjangan untuk insyirah hingga dua tahun .. dan bakal adik-adik insyirah nanti..

Nota : air mata sgt mudah menitis bila fikirkan tentang susu anak ummi.. namun penguat semangat itu ada disekeliling, terima kasih semua!

Thursday, January 13, 2011

Suara hati ummi..

Hari ni aina cuti rehat, dilanda sakit perut dan berulang bilik air sejak petang semalam.. pagi ni rasa melayang-layang, lantas ambil keputusan untuk berehat di rumah. Bila kerja, rasa nak cuti, tapi bila cuti, rasa tak best pulak. Badan dah mula rasa segar skit, mulalah rindu nak menulis hehe.

Sesi sekolah dah mula, tahun ni abang diberi kepercayaan untuk pegang kelas darjah 1. Besar tanggungjawab dan pengorbanan yang aina lihat.. budaya kanak-kanak dan ibu bapa zaman sekarang yang sangat berlainan dari zaman dulu-dulu membuatkan cabaran kerjaya sebagai guru sangat besar.. hari pertama dah nampak, kasihan abang bila terpaksa handle kanak-kanak yg dh berani melawan dan buat perangai, juga ibu bapa yang seolah-olah tidak percaya pada guru. Rasa kekok dan bersalah menyelubungi guru bila gerak geri diperhati, tambah teruk bila ditegur itu salah, ini salah.. namun aina tak boleh menolak rasa risau, bimbang yang timbul di hati ibu bapa, tapi apalah salahnya memberi kepercayaan kepada guru untuk mendidik sementara kita mencari rezeki? sebab bila kita dh hantar anak ke sekolah, bermakna kita dh cari tempat dan mereka yang kita percaya untuk mendidik anak kita, yang kita patut fikirkan adalah selain daripada waktu itu, adakah kita telah peruntukkan masa kita dengan berkualiti untuk turut sama mendidik anak kita menjadi insan berguna? sama-samalah kita fikirkan eh..

Persoalan tentang anak ni telah lama aina fikirkan.. dulu2.. sebelum kahwin, pernah terfikir tak mahu anak, risau kalau aina tak mampu jadi ibu yang baik dan dapat menghasilkan anak yang soleh solehah, bakal mewarisi sifat-sifat mahmudah dan tergolong dalam khalifah Allah yang kamil.. terbawa-bawa sifat sedih dalam diri bila melihat galaknya ibu bapa di luar sana libatkan diri anak-anak dalam rancangan realiti yang tak sewajarnya sedari kecil, dan macam-macam lagi.. bagaimana agaknya negara kita zaman akan datang jika kita lihat generasi sekarang ye..

Namun fitrah setiap insan bila berkahwin tentu ingin punya anak.. tanda dunia lengkap sempurna. Cuma tak ramai menyedari bahawa disebalik 'perasaan sempurna' itu, terletak satu beban dan tanggungjawab yang perlu dipikul ibu bapa. Perkara ini lah yang selalu aina fikirkan.. bagaimana untuk lengkapkan diri dengan ilmu keibubapaan supaya anak yang akan dikandung dalam perut lahir menjadi insan soleh solehah.. Alhamdulillah walaupun tiada dedahan ilmu, kerana hasrat itu ada, aina gali dan cari sedaya upaya dan cuba implikasikan dalam diri dan keluarga kami.. semoga insyirah bakal menjadi anak solehah pewaris ilmuan islamik yang akan memakmurkan agama Islam di masa hadapan.. amin..

Nota : Untuk abang, sayang bersyukur dan bertuah kerana bertemumu kerana Allah, semoga rumahtangga yang dibina, anak-anak yang dilahirkan dan berpisaha dunia kita juga kerana Allah... aminn..

Wednesday, January 05, 2011

Salam Tahun Baru Hijri dan Masehi


Rasanya tak terlambat lagi untuk aina ucapkan salam tahun baru pada sume readers.. dah lama entry untuk tahun baru nak ditulis, tapi status asik draf je.. pastu tak sempat nk update hihi. malam ni insyirah tido awal (aktif sgt n tak tido siang awallah tido nye) dan ayahnya sibuk wat keje sekolah, dapatlah aina gunakan laptop baru abang ni untuk menulis hihi.

Bercakap pasal tahun baru ni, entah kenapa 2011 ni menjelma rasa semakin kurang waktu untuk bernafas dan realisasikan impian di hati.. dan teringin sekali buat semua yang dirancang walaupun ianya plan jangka masa panjang tambah lagi yang melibatkan orang tersayang.. terlalu banyak.. dan mengharapkan agar semuanya dapat direalisasikan.. amin..

Tahun baru, dengan impian dan harapan baru, semoga kita semua lebih banyak memberi dan lebih positif dalam menghadapi kehidupan yang semakin mencabar ini.. aminn :)

Nota ummi : tahun baru, template blog pun baru hihi :)

Monday, January 03, 2011

insyirah dan ayah..

gambar ms ni ummi kena bg ceramah kat stesen mardi kluang,
ayah dan insyirah tunggu kat surau stesen tu..
ummi jenguk je tgk dua2 dh tertido lena.. hihi..

"insyirah anak ayah".. ayat ni sgt sinonim kalangan famili dan mereka yang kenal insyirah @ ayah.. dari kecil seumur satu hari hingga skrg, ayahlah yg uruskan insyirah.. kalau ummi kena gi kelas @ kerja, ms ummi tgh masak, takpun ms ummi tak sihat, ayahlah yg tlg ummi jagakan insyirah.. ayah tak pernah merungut @ nampak jemu... ummi tabik pada ayah.. bile ayah ada, ummi tak yah susah2 nk mandikan insyirah, basuhkan insyirah bile insyirah membuang kecil @ besar hihi..
gambar ni pun ms ummi kena outstation kat kluang,
ayah kata nk jaga insyirah kat hotel je,
ummi cpt2 habiskan sesi ummi kat stesen berkejar balik ke hotel risaukan ayah n insyirah,
rupa2nya dua2 lena hingga maghrib tak sedar kena tangkap gambar :)

ummi bersyukur dikurniakan ayah insyirah sbg suami.. dan insyirah perlu lebih bersyukur kerana punya ayah sbg ayah insyirah dan bakal adik2 insyirah.. insyirah kena selalu hormat dan jaga ayah, kena kenang jasa ayah selalu ye nak..

note : untuk hubby, i love u so much.. :)

Saturday, January 01, 2011

free honeymoon part-2

salam..

seronok rasanya bile dapat cuti free. sejak sblm cuti sekolah smpai mg lepas, tiap2 kali hari minggu asyik ada kat luar berjalan2, penuh dgn aktiviti, termasuklah honeymoon free hihi. ckp psl honeymoon free ni ms cite episod pertama ritu sepatutnya ending kejap kat bangi, rupanya2 tak... esoknya terus bersambung hehh..

citenya, jumaat mlm tu dpt call dr ayah, katanya adik2 ajak jalan, aina yg dh tak berapa nk larat kata ok lah kalu dkt2, dan tak amik port ayah ckp sbb pk mungkin mg dpn ke bile2.. rupa2nya esoknya jam 1 petang ayah telefon lagi.. diorg dh ada kat kg janda baik! siap ckp ngan menantu ajak g sane. nk kata penat mmg penat, tp tak smpai hati bile hal libatkan org tua ni.. jd kami pun yg agak keberatan sepakat la untuk pulang ke kl dan terus ke janda baik ptg itu juga.

ding.. dong.. ding.. dong.. akhirnya jam 3 ptg kami bertolak dari skudai menghala ke teratak D'Ark di janda baik.. perjalanan sepatutnya ambil masa 4 jam, tp kami kena singgah di bangi untuk beli barang2 keperluan sblm meneruskan perjalanan dan smpai di sana jam 8.30 mlm,.. tak pernah smpai di sana, sunyi sepi dan sgt menggerunkan tp rupa2nya pemandangan sgt cantik bile pagi dh menjengah. mlm tu sempatlah join famili wat barbeku dan esok pagi mandi sungai tepi teratak tu..
bergambar 1 famili lepas barbeku

temankan hubby mkn ms rehat mandi

bergambar di hpdn teratak sblm pulang

alhamdulillah seronok.. pada sesapa nk cari tempat kedamaian jauh dari keriuhan bandar, bolehlah singgah kat teratak ni.. sgt berbaloi sbb harga murah, ruang bilik besar, tempat pun luas, dpt hirup udara segar dan air yang bersih. jarak dari kl hanya 16 km.. tak jauh, kan? lain kali bolehla kita pergi lagi ye, bang? hihi

Nota : selamat tahun baru hijri dan masehi :) semoga azam baru tahun ni berjalan lancar dan dimakbulkan Allah.. aminnn :)

Thursday, December 30, 2010

Gambaran hari Qiamat

Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik di hari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
- Pemimpin yang adil.
- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

'Arasy' ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan diadili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Nota Ummi : Teringat ceramah Ustaz Hassan Din tentang tajuk "Tititan Siradhalmustaqim.."

Monday, December 27, 2010

Insyirah pelengkap gaya..

salam anak ummi..

sabtu lepas, 25-12-2010, insyirah ke Alor Gajah Melaka hadir ke Majlis Bertandang Cik Ti-Ayah Wan.. jam 2 ptg, matahari atas kepala.. tapi tak menjejaskan keceriaan anak ummi, alhamdulillah.. syukur pada tuhan tiap kali bawa insyirah jalan2 ke mana2 letih macamana pun insyirah tak pernah meragam.. ummi dan ayah berharap insyirah akan sentiasa berpekerti mulia begini sampai bila2... tengoklah aksi2 insyirah kat kenduri tu ye nak..

tetiba insyirah jadi flower girl :)

insyirah jadi ketua artis berkumpulan :)
(dari kiri : tok ayah, ayah wan, insyirah, cik ti, nenek)

insyirah ralit pandang kamera besar :)

di sebalik gambar ni ummi terpaksa menari supaya insyirah pun menari!

keluarga besar insyirah sblh ummi..
(missing cik da terpaksa g ganu)

Cabaran penyusuan susu ibu..

insyirah rasa selamat n selesa menyusu dalam karung khas menyusu,
hadiah mak long tini utknya..

Salam, mencari ilham, sempat sekejap menjengah ke blog su lunatots, seronok pula baca artikel beliau lalu aina ambil peluang minta izin copy artikel yang ditulis untuk Majalah Mingguan Wanita kolum Permata Hati Jan 2011 semoga dapat dimanfaat bersama oleh kita semua.. meh baca sama2 ya!

Cabaran:
Menyusun sebaik mungkin tentang susu ibu dalam ayat yang ringkas dalam 2000 patah perkataan (dalam masa 2 jam) dengan niat, ada yang terbuka hati untuk menyusukan anak dan terus menyusukan walaupun kembali berkerja.

Artikel :
Polisi Penyusuan Susu Ibu Dunia dan Malaysia ialah : Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan susu ibu sahaja sepanjang 6 bulan pertama dan meneruskan penyusuan sehingga usianya 2 tahun. Makanan pelengkap dimulakan pada usianya 6 bulan.

Polisi ini jelas menyatakan HANYA susu ibu SAHAJA makanan bayi untuk 6 bulan pertamanya dan penyusuan masih diteruskan sehinggga anak berusia 2 tahun. Nyata susu ibu sahaja tanpa air suam mahupun susu tambahan mampu memenuhi khasiat yang diperlukan sepanjang tumbesaran bayi.

Bila dinyatakan susu ibu adalah makanan terbaik, ianya memberikan ruang yang longgar untuk ibu bapa untuk memilih susu mamalia lain. Namun apabila ditekankan bahawa hanya susu ibu satu satunya makanan yang sesuai untuk bayi mereka, ramai ibu bapa mula memahami kepentingan susu ibu.

Kolustrum adalah susu ibu awal
Susu ibu terhasil dalam bentuk KOLUSTRUM pada minggu pertama kelahiran. Kolustrum ialah susu awal yang likat dan berwarna jernih malah terhasil dalam kuantiti yang sedikit. Ramai ibu bapa beranggapan bahawa susu mereka tidak cukup untuk bayi namun hakikatnya perut bayi yang kecil (hanya sebesar ibu jari) pada 3 hari pertama tidak memungkinkan mereka minum dengan banyak seperti yang ibubapa jangkakan. Cukuplah kolustrum yang mengandungi antibodi untuk melindungi anak kita daripada jangkitan penyakit. Kurang lemak, tinggi karbohidrat, tinggi protein dan mudah dihadam. Kolostrum juga membantu mengkumuhkan mekonium (najis pertama bayi di dalam kandungan) dan bilirubin serta seterusnya akan mengelakkan jaundis (demam kuning).

Kolostrum mengandungi immunoglobulin A (IgA) yang menyaluti saluran pencernaan bayi untuk melindunginya daripada jangkitan kuman terutama daripada mukus pada trakea, esofagus atau di sepanjang saluran pencernaan atau kuman-kuman daripada persekitaran.

Antara tips untuk menjayakan penyusuan susu ibu ialah ‘menyusukan bayi seawal dan sekerap mungkin pada tempoh awal kelahiran’. Mengikut case study, lebih awal ibu dapat menyusukan bayi selepas melahirkan, semakin panjang tempoh penyusuan tersebut dapat direalisasikan.

Hospital Rakan Bayi juga memainkan peranan yang penting dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Hospital Rakan Bayi mempunyai anggota perubatan yang terlatih dan memahami kepentingan susu ibu dimana tiada susu formula mahupun botol tiruan dibenarkan dibawa di hospital.

Kolostrum akan digantikan dengan susu matang dalam beberapa hari kemudian. Ia hanya hadir pada hari hari awal kelahiran sahaja, berikan peluang untuk bayi mendapat imunisasi semulajadinya yang pertama pada hari-hari pertama hayatnya supaya dia dilindungi daripada kuman-kuman yang ada di persekitaran kita ini.
Sebaik sahaja ibu pulang dari hospital, cabaran lain bermula. Sokongan insan sekeliling seperti ibu bapa dan keluarga mertua amat diperlukan pada waktu ketika ini. Bayi yang baru lahir biasanya kerap menangis walau hakikatnya menangis ialah satu satunya cara mereka berkomunikasi. Malangnya kebanyakan tangisan bayi ditafsirkan sebagai lapar dan keadaan ini menyebabkan bayi diberikan susu formula atau makanan tambahan lain (seperti bijirin) bagi membuatkan mereka tidur lena.

Bayi mungkin menangis kerana lapar, takut, sunyi, lampin basah, sakit mahupun mahu mendengar suara ibunya. Susukan bayi sekerap mungkin dan elakkan pemberian minuman atau makanan asing kerana usus bayi yang masih belum matang meningkatkan risiko infeksi dan penyakit sekiranya terdedah awal dengan bendasing. Bayi yang tidur lena dan lama bukan petanda yang baik kerana ia meningkatkan risiko SIDS (Sudden infant death syndrome ) dan boleh menyebabkan bengkak susu terhadap ibu. Susukannya selang 1 ke 2 jam bagi menenangkannya sekaligus melancarkan pengaliran susu ibu yang masih belum stabil.

Cadangan kaunselor : Beri sekurang kurangnya masa 9 bulan bagi bayi menerima keadaan sekelilingnya berikutan 9 bulan beliau berada didalam perut dalam keadaan yang sunyi mungkin menyebabkannya takut dan kerap menangis.

Penyusuan Susu Ibu Bagi Ibu Berkerjaya

Bagi ibu yang akan kembali berkerja selepas 2 bulan usia bayi, mereka boleh mula memerah susu pada usia bayi 2 minggu. Susu boleh diperah menggunakan tangan (dengan teknik tertentu) atau menggunakan pam susu bergred hospital. Pam yang baik menyokong ibu untuk meneruskan penyusuan kerana sedutannya yang tidak menyakitkan. Ibu boleh memerah susu semasa anak tidur atau mengepam sebelah payudara semasa menyusukan anak.
Susu yang diperah boleh dilabelkan dengan tarikh dan disimpan 3 oz satu bekas didalam peti sejuk. Susu ibu tahan selama 3 bulan didalam peti ais 2 pintu. Cadangan kaunselor : Ibu mendapatkan sekurang kurangnya 20 botol 3 oz = 60 oz sebelum kembali berkerja.
7 hari sebelum masuk berkerja, ibu boleh mula menghantar bayi ke -rumah pengasuh bagi melatih bayi minum susu ibu perahan (SIP) sewaktu ibu pergi berkerja. Ibu boleh memulakan dengan 3 jam (pada hari pertama) dan jumlah jamnya ditingkatkan hari demi hari.

Untuk hari pertama berkerja, ibu boleh meninggalkan 5 bekas 3 oz = 15 oz susu ibu untuk anak mereka kepada pengasuh. Susu ibu ini perlu direndam didalam bekas air suam sebelum diberi kepada bayi. Bayi yang minum susu ibu akan minum dalam kuantiti yang sedikit namun kerap.

Sepanjang berkerja di ofis (katakan 10 jam), ibu perlu mengepam 3 jam sekali 20 minit sebelah payudara sepanjang di ofis. Pengepaman di ofis ini penting untuk membekalkan susu kepada bayi sekaligus memberitahu badan ibu untuk terus menghasilkan susu. Ini kerana jika tiada (atau kurang) signal yang dihantar kepada badan, badan akan berdikit dikit menghasilkan kurang susu. Signal terhadap badan boleh dihasilkan dalam 2 bentuk iaitu bayi menyusu secara terus dengan ibu dan yang kedua ialah ibu mengepam selang 3 jam.

Jarak yang terlalu jauh antara tempoh pengepaman juga boleh menyebabkan susu ibu berkurangan (seperti mengepam hanya sekali sepanjang 10 jam). Makanan tambahan mahupun suntikan hormon boleh membantu penyusuan susu selagi badan menerima 2 signal yang dinyatakan seperti diatas.

Perbincangan bersama majikan adalah diperlukan bagi menjayakan penyusuan susu ibu kerana ibu perlu keluar mengepam selang 3 jam dan keadaan ini mungkin mengambil waktu berkerja. Kebanyakan majikan semakin menyedari kepentingan penyusuan susu ibu terhadap keluarga amat menyokong penuh tindakan ibu dimana mereka berbesar hati menyediakan bilik penyusuan khas untuk ibu mengepam susu.

Mengikut beberapa kajian yang dijalankan oleh jabatan human resource, ibu yang menyusukan anak lebih jarang mengambil cuti kerana anak sakit berbanding ibu yang menyusukan anak dengan susu formula. Ianya satu kelebihan untuk majikan dan syarikat itu sendiri berikutan produktiviti yang meningkat dengan penyusuan susu ibu.

Penyusuan susu ibu diketahui umum memberikan antibodi yang ada didalam badan ibu kepada bayi. Keadaan ini adalah berfaedah kepada bayi kerana sudah memiliki antibodi tanpa perlu sakit terlebih dahulu.

Ramai ibu susah hati dengan 2 tahun kerana risaukan mereka tidak menghasilkan susu yang mencukupi sepanjang tempoh itu. Sokongan suami, keluarga, pengasuh bayi dan rakan sekeliling amat diperlukan dalam menjayakan usaha ini. Bayi yang minum susu ibu tidak minum susu sebanyak bayi yang minum susu formula. Ini berikutan kuantiti 3 oz yang diminumnya untuk sekali minum adalah mencukupi untuk fungsi normal badannya. Susu ibu yang dihasilkan ibu berubah komposisinya mengikut cuaca dan usia bayi. Kebaikan susu ibu ialah ianya bersesuaian dan berkadaran langsung dengan keperluan bayi pada ketika itu.

Seperti yang dinyatakan diatas, bayi yang baru lahir dengan perut yang kecil hanya memerlukan kolustrum susu ibu yang sedikit. Malah susu ibu akan semakin banyak jika bayi semakin kerap dan banyak menyusu.

Penyusuan melalui botol (sewaktu ibu keluar berkerja) tidak dapat dijadikan kayu ukur dalam menentukan berapa banyak bayi perlu minum kerana biasanya bayi akan minum lebih banyak dari yang diperlukan. Ini berikutan ketidakbolehan mereka mengawal aliran susu daripada botol dan tindakan menggerakkan rahang melekakan mereka (lalu menyebabkan mereka menghabiskan susu dengan banyak).

Cadangan kaunselor kepada pengasuh, elakkan memberikan bayi susu pada setiap kali mereka berbunyi sebaliknya cuba tukar lampinnya, pujuk/tepuk perlahan lahan atau ajar bayi menghisap jarinya.

Pada permulaannya, penyusuan susu ibu akan sedikit rumit apabila ianya masih asing dikalangan wanita berkerjaya namun selepas beberapa bulan, ibu dan keluarga akan mula terbiasa dan merasakan kepraktikalitiannya. Ibu bapa yang sedang menantikan kehadiran cahayamata dicadangkan menghadiri Kelas Penyusuan Susu Ibu yang sering dianjurkan oleh kaunselor dan konsultan laktasi di Malaysia.

Tuntutan kerja rumah & menyusukan anak sering bertembung dan ibu akan lebih cepat berasa letih dan memberhentikan penyusuan susu ibu.

Kerana itu perhatian dan sokongan suami amat diperlukan demi meneruskan penyusuan selama mungkin. Seperti yang dinyatakan didalam Al-Quran mengenai kewajipan menyusukan anak sehingga 2 tahun, kerjasama semua pihak amat dituntut.

Bagi ibu yang tidak dapat menyusukan anak (mungkin atas faktor kesihatan), mereka digalakkan mencari ibu susuan untuk menyusukan bayi mereka. Ini kerana hanya susu manusia yang bersesuaian dengan perkembangan tubuh badan dan otak bayi manusia yang mana susu mamalia lain hanya memenuhi kriteria perkembangan anak mamalia tersebut.

Mengikut Akademi Pakar Kanak Kanak Amerika, bayi yang disusukan dengan susu ibu akan mencapai pertumbuhan yang lebih cepat berbanding jika disusukan dengan susu formula. Ini kerana pertumbuhan bayi dirangsang pada setiap kali proses penyusuan berlangsung. Tahukah anda bahawa bayi menggunakan 44 otot semasa menyusu dengan ibunya berbanding 4 otot ketika menyusu dari botol? Ini menyebabkan bayi yang menyusu susu ibu lebih cepat bercakap, berpusing, meniarap, merangkak seterusnya bertatih dan berjalan. Malah jarak pandangan mata yang tercapai oleh bayi baru lahir ialah antara payudara dengan mata ibu ketika menyusu. Interaksi dan sentuhan berterusan semasa ibu dan bayi sedang menyusu menggalakkan pertumbuhan fizikal dan emosi bayi yang baik.

Penyusuan susu ibu menjadikan anda benar benar ibu bila mana hanya anda yang boleh menyusukan anak anda (semasa ibu dirumah) dan bayi disusukan dengan susu ibu biarpun ibu keluar berkerja.

Selamat Membaca dan Mempraktikkan!

Wednesday, December 22, 2010

Cake Moments Contest by Reza-Nani-Delite

Salam.. dah lama tak berblogging.. saja ummi berjalan2 ke blog kawan2 insyirah, rupa2nya mama emran n edlan wat contest.. ada masa ni.. ummi join laa.. mana tau ada rezeki insyirah kan :)

Syarat2 Penyertaan :

1) Follow blog Reza-Nani-Delite & blog Reza-Nani-Kids (tengkiuuu...hehe) -done :)
2) Like Reza Nani Delite's Fan Page @ Facebook ;-) -done :)
3) Friends dengan Reza Nani Delite nye Facebook ;-) -done :)
4) Letak contest banner yg kt atas tu kt side bar blog masing2...tp resize le ikut side bar memasing nye kesesuaian yer...hehe...then link ke posting ini... -done :)
5) Tinggalkan komen pd posting ini shj utk emy jejak blk penyertaan u all ;-) -done :)

Gambar Penyertaan :

1) Buat 1 posting bergmbr dkt blog memasing dgn tajuk Cake Moments Contest by Reza-Nani-Delite -done :)
2)Letak SATU gmbr u all yg sedang beraksi dgn kek.....tgh mkn kek ker....tgh potong kek ker....
-done :) .. ni dia gambarnya :

~ Kategori Kids ~

3) Mention u all nk join Kategori Kids atau Kategori Adults ..
-done :) oleh kerana birthday anak ummi sayang ni.. so ummi decide untuk calonkan gambar ni untuk Kategori Kids.. ada rezeki insyaAllah dapatlah kerusi yg comel tu untuk insyirah :)

Friday, December 10, 2010

Dapat carseat baru


Anak ummi sekarang ni dah berusia 1 tahun 5 bulan.. semakin tinggi lampai, jadi dah tak sesuai pakai car seat lama... tok ayah pun dah bising2 sbb carseat yang lama tak mampu tampung 'kepanjangan' badan insyirah.. ummi dan ayah ada berhasrat untuk belikan yang baru.. thanks to mak long tini dari bargain berriesse sbb sudi bagi harga istimewa untuk insyirah, siap dapat bantal tido warna merah yang comel lagi! hehe.

Kepada kawan-kawan yang nak dapatkan barang-barang bayi yang sangat cantik dan harga yang sangat berpatutan bolehlah berkunjung ke kedai mak long tini ya! yang duk jauh2 tu bolehlah lawat website untuk special iteam n disc.! :-)

Note : baru terbaca artikel tentang bayi yang terkena kuning di website sarakids.. harap kawan-kawan pun baca, ambil manfaat dan sebarkan ya! jgn cepat melatah wahai kaum ibu dgn memberi susu kambing, air kosong, air kundang, etc....

Free Honeymoon..

Alhamdulillah.. usia perkahwinan dah menjangkau usia 3 tahun.. kejap je.. hehe. kami hanya sempat celebrate makan malam bersama.. then lebih suka cara santai.. berjalan2 di MAHA expo (masa bercinta tak pernah dating kan hihi).

Seperti biasa tiap tahun antara acara menarik pegi berjalan2 bersantai2 kat mana2.. tp tahun ni lain skit caranya. Dapat duk hotel kat banyak tempat, rezeki kami agaknya.. hotel apapun tak kisah.. yg penting masa berkualiti untuk kami sekeluarga :)

Bermula dari hari khamis lepas, selepas kerja bertolak ke penang, dapat penginapan percuma oleh abang ipar... sambil berjalan2 rehatkan diri lepas penat duty kat maha expo.. sambil ambil mak ayah mertua yang baru pulang tunaikan haji pagi hari jumaat tu.. kemudian bawa pulang mak ayah mertua ke grik.. tiga hari di grik, melayan orang2 yg datang melawat.. bukanlah nk kata apa, cuma bagi aina, bila nk melawat org yg br pulang haji, rasanya eloklah ambil masa 3-7 hari selepas mereka tiba.. penat yang ditanggung bercampur dgn tak tido berhari2 kesian pulak bila lihat mereka gagahkan diri untuk melayang tetamu yang datang..

Ok.. back to the story. Dari setelah 3 hari berkampung di grik, bercampur pulak insyirah demam2.. jadinya kenalah bertolak balik ke kl hari isnin, berehat di bangi sambil basuh2 baju semalaman, hari selasa kami ke destinasi seterusnya, kluang.. dapatlah kami melancong lagi sekali :) sapa kata pi kluang tak best... hehe. best rupanya.. dapat makan seafood lauk set makan 2 org ikan kerapu masam manis, kerang rebus, telur goreng, udang tempura, tomyam campur, hanya RM 46! sangat menyelerakan dan puas hati :-)

cuma.. lepas habis sesi kerja di kluang ptg khamis smlm, kami terpaksa cancelkan perjalanan kami utk pulang ke kl memandangkan hubby tak sihat.. cirit birit dan muntah2.. akhirnya termuntah dalam kereta.. aina pula alami simptom mengantuk kerana tak dapat tido semalaman memikirkan untuk memberi ceramah di siang hari.. selepas termuntah dalam kereta kami terpaksa ambil keputusan untuk bermalam di hotel.. namun kerana masalah hotel penuh di hujung minggu, kami terpaksa ambil keputusan untuk pergi ke rumah saudara terdekat yang hanya makan masa 45 minit perjalanan... aina terpaksa mengambil risiko memangku insyirah sambil menyusukan dan membawa kereta kerana insyirah menangis kuat di waktu maghrib hubby dh collapse keletihan.. alhamdulillah segalanya selamat.. terima kasih ya Allah! hari ni hubby dh beransur ok, insyaAllah perjalanan 'honeymoon percuma' kami akan berakhir di bangi untuk berehat seminggu esok, sebelum kembali menyambung free honeymoon untuk minggu2 cuti sekolah seterusnya... nantikan sambungan ceritera ya :)

Tuesday, November 30, 2010

3rd anniversary!

salam.. alhamdulillah.. 30 Nov 2007, jam 5 ptg selamat kami suami isteri diijabkabulkan.. itu 3 tahun yang lepas telah berlalu.. rasa baru saja semalam diijabkabul, terlalu cepat masa berlalu.. banyak kenangan pahit manis kami lalui bersama.. iyela.. kenal sebulan terus diikat, setahun selepas itu diikat lagi dengan ikatan Ilahi.. selepas kahwinlah baru belajar dating, belajar itu dan ini berkaitan si dia.. hingga kini masih dalam proses belajar mengenali satu sama lain..

alhamdulillah.. jodoh Ilahi ini memberi aina kebahagiaan dan ketenangan.. kadang terfikir sendiri kenapa tidak bertemunya lebih awal.. hampir 10 tahun membuang masa dengan orang dan aktiviti yang tidak berfaedah.. dan mengalami kekecewaan.. namun Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Penyayang.. diberikan seseorang yang amat berbeza dari lelaki2 lain yang ku kenal.. alhamdulillah.. :-)

terima kasih ya Allah kerana memberiku syurga dunia.. tak terungkap dek kata-kata betapa bahagianya diriku.. :)

teristimewa buat abang..;

"Selamat Hari Ulangtahun Perkahwinan untuk abang tersayang.. moga rumahtangga kita diberkati Allah selamanya.. dikurniakan anak2 yang soleh dan solehah insyaAllah!.. thanks a lot atas segalanya.. hanya Allah sahajalah yang mampu membalas jasa dan budi baik abang terhadap sayang sekeluarga.. Lovee u so much.. :-)"

Note : semoga aina dan kita semua semua mendapat syurga dunia akhirat abadi selamanya.. amin... :)

Monday, November 29, 2010

Jom jalan kat MAHA 2010!

macam model iklan arnab je anak ummi ni ;-)

salam semua... haa... kawan2 insyirah sume dah pegi MAHA 2010 lum? sume orang menanti peristiwa bersejarah ni.. sejak hari pertama lagi dah ramai pengunjung.. insyirah pun tak lepaskan peluang, alhamdulillah diberi kesihatan yang baik, ummi dan ayah bawa insyirah pegi MAHA pada hari yang kedua.. kata ummi sambil2 menjenguk sua rasa tv9.. hihi :)

alhamdulillah seawal jam 9 pagi ummi, ayah dan insyirah dh bertolak dari rumah, jadi tak lah berhimpit dengan kereta yang sgt bnyk.. cuaca ok + ramai orang + seronok + bnyk perkara menarik.. tu yang dapat disimpulkan.. bila dah menjengah ke tengahari, insyirah yang leka jalan2 ngan ummi ayah kat sua rasa, nenek telefon kata nk jalan sama2 kat maha bila mereka dah smpai.. so pagi gi sua rasa.. petang g maha.. meh la tgk2 gambar insyirah ni ye nak!

kat booth segmen Halaqah tv9..
tangan menggaru2 tu ade makna tu.. eating time la ummi :-)

Lepas minum susu time to sleep pulak..
tumpang booth halaqah kejap :)

Pas solat zohor jumpa dengan nenek..
Nenek bawak g tengok arnab yang comel..
Next 2 years insyirah dh boleh masuk main2 n pegang rabbit yang comel tu ye nak :)


sampai rumah dah waktu malam...
time to sleep.. gudnite sume :)

Friday, November 19, 2010

Salam IdulAdha..


salam semua.. lama betul tak berblogging, rindu rasanya nak menulis hehe. hari ni baru masuk kerja, setelah hampir seminggu bercuti, merealisasikan macam2 aktiviti hehe. so far alhamdulillah rumah tak sampai tahap tunggang langgang lagi, masih di bawah kawalan :)

ceritanya.. masa yang pack. tiap hari penuh dengan aktiviti. alhamdulillah anak dan suami tidak tercicir malah join sama :) bermula dengan perlebaran sayap butikna menggunakan platform facebook, dan macam2lah lagi.. alhamdulillah.. rezeki insyirah agaknya.. jom pakat mai jenguk2 apa yang ada, butikna kini masih dalam proses promosi besar-besaran.. kalau tak beli untuk diri sendiri, boleh pilih2 untuk keluarga, rakan2.. atau saudara mara ye :-)

oklah.. kita cerita pasal tajuk yang sebenar.. raya idulAdha.. alhamdulillah, rezeki Allah bagi, aina berkesempatan balik raya kat kelantan tahun ni.. lama betul tak balik sana atas kekangan yang tertentu.. jadi gunakan kesempatan yang ada untuk ronda2 dan jalan2 sakan kat bandar Kota Bharu yang dah berbeza dari dulu, selain menjenguk tok ayah dan nenenda serta saudara mara yang lain.. sangat seronok lagi bila insyirah dapat hadiah baju + stokin + cekak rambut cantik dari auntie lieza dan ummi ayah bermurah hati untuk beli car seat yang baru :-) anyway tq mak long tini sbb sudi bagi hadiah neck pillow yang comel dan buku2 yang cantekkk :-) bagi yang duk kat kelantan, bolehlah jenguk2 kedai mereka a.k.a bargain berriesee yang sgt bnyk barang, dan bagi yang tak dapat ke kelantan.. order saja secara online ya!

ok.. .sampai sini dulu.. maha dah nk berlangsung.. jemput datang sume ye... mmg menarik sgt2.. sambutan kali ni dibuat besar-besaran..

Wednesday, November 10, 2010

Islamkah Kita??


Salam...

Artikel ni dicopy dan paste from blog Otak dan Lutut... Adalah tanggungjawab aina dan semua untuk menyebarkannya....

Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu.. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible.. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu.

Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997, 'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..

Butir asal permohonan..

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam CinaKristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung dikepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi. Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun.. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah, nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata? eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar).. Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar isytiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu,Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan... Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan.. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazahsaudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur merekabertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besaritu ya Rasullullah?' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.

Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak?Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar.Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, merekatetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?
Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?
Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnyakehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan artikel ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali,artikel ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

Note: Nauzubillah.. inilah salah satu kerunsingan yg aina hadapi.. semoga dijauhkan daripada kaum keluarga dan orang-orang disekelilingku.. aminn ya rabb!

Thursday, October 28, 2010

Dah boleh berjalan :)



Semua gambar-gambar kat atas tu.. insyirah naik basikal baru, nenek yang bg.. bile dpt basikal a.k.a 'pon-pon' baru nenek bg syarat.. "basikal pon-pon tinggal sini, nak naik pon-pon kena datang umah nenek deh.." aiyaa.. pandai betul nenek berpolitik hehe.

Oklah ummi nk cerita, tanggal 27 Oktober 2010 a.k.a semalam, secara rasmi anak sulung ummi yg comel ni dapat berjalan .. sungguh ummi tak jangka, sbb insyirah baru sahaja boleh berdiri tegak tanpa bantuan dlm 4-5 hari sblm tu. Ummi seronok, hepi dan bahagia sekarang smpai tak tau apa yang nak ditulis :-) anak ummi semakin hari semakin cerdik, gigi pun dh tumbuh 6 batang, campur gigi geraham 8 batang tp smpai sekarang masih lg tak boleh nak ambil gambar gigi nya tu.

Bercakap pasal belajar berjalan ni, sbnrnya insyirah dh mula menampakkan ciri2 mcm nak berjalan awal 10 bln yang lepas.. kaki insyirah nampak cukup kuat untuk menampung badan dan tak terumbang ambing bila berdiri.. tp tiba2 merangkak pulak.. ummi tak kisah asalkan insyirah sihat je hehe.. smbil meniti dan menatih, insyirah laju merangkak bak kata orang mcm askar! hehe.

Dan yang pasti... ummi tak sabar nak belikan insyirah selipar dan kasut yang baru .. bole pakai bila insyirah nk keluar rumah dan sambut raya haji nanti ye nak :)

Muhasabah diri..10 Sifat Calon Suami Yang Baik

Raya 2010 : nasnizal's hepi family :)

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Nota : Alhamdulillah, si dia ada kesemua ciri-ciri yang disebutkan.. terima kasih ya Allah! :-)

Friday, October 22, 2010

Kepada semua yang bergelar wanita..

Thursday, October 21, 2010

Petua Berguna Untuk Isteri..

wanita ibarat bunga..
jika dijaga rapi insyaAllah mekar menguntum dan cantik dipandang :)

Petua Daripada : Dr. Fatimah Az-Zahra

Ulasan :
Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah. ('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan). Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.

Caranya :
Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan rumahtangga.

Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:
(56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,
(56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),
(56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya,
(56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.

Nota : Para isteri.. mari kita sama-sama amalkan.. dan panjangkan entry saya ini kepada sahabat-sahabat lain bergelar suami agar dapat dimanfaatkan oleh isteri mereka, dan panjangkan kepada sahabat-sahabat lain bergelar isteri agar dapat dimanfaatkan utk diri mereka.. insyaAllah.. semoga kita semua dapat menjadi isteri yang paling menawan di hati suami kita :)
Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates