Sunday, July 13, 2008

Konsep kesederhanaan dan kekayaan menurut Islam

Salam... ramai antara kita yg nak jadi kaya, tapi biasalah, bila kita usaha nak buat sesuatu yang baik terutama utk diri kita ni.. ramai la pulak yg jadi 'tukang sibuk / tukang tangkis'... mulalah keluar macam2 ungkapan itu dan ini.. ayat yg paling sinonim "buat apa lah nak kaya-kaya... bukan boleh bawak masukkubur pun..." mmg biasa didengar.

Kepada kawan-kawan yang ada dalam situasi tersebut, tak sempat nk ikuti temubual yang dikendalikan beliau di Radio24 (93.9FM) dalam rancangan "Jutawan! bersama Irfan Khairi", saya sertakan bingkisannya...

Irfan Khairi

Soalan yang diutarakan oleh IK berkenaan konsep kesederhaan dan dijawab oleh tetamu jemputan beliau, Dato Dr Fadzilah Kamsah;

IK: Dalam perspektif orang Islam, ramai yang mengatakan takpayahla kaya-kaya. Bersederhanalah. Tak perlulah menjadi jutawan.Betul ke dalam Islam itu sendiri menuntut kita dengan bersederhanadalam bentuk kekayaaan ini?

Dato Dr Fadzilah Kamsah: Ini adalah salah satu perkara yangseringkali kita terlepas pandang. Ini daripada ulama'-ulama' yang mentafsirkan dan orang ramai tahu serta ustaz-ustaz di luar sana pun beritahu kita yang kita ini adalah 'umattan wasata' ataupun kita ini adalah umat pertengahan. Maksud umat pertengahan itu kadang-kadang ditafsirkan dengan cara yang betul dan acapkali juga ditafsirkan dengan cara yang silap.

Pertengahan itu dikatakan seperti "ala, kalau kita mati nanti punkita bawa kain kapan jer bukannya boleh bawa harta benda masukkubur". Maksud bersederhana di situ adalah silap sama sekali sebabsederhana yang dimaksudkan adalah dalam satu konteks yang pernahdisebutkan oleh Nabi S.A.W iaitu: "Allah amat kasih akan hambanyayang apabila melakukan sesuatu kerja dia membuat dengan cara yangterbaik ". Itu adalah soheh riwayat al-Dailami.

Jadi kalau hadis itu kita pegang maka Allah akan sayang kepada kitasekiranya kita melakukan yang terbaik di dalam apa jua yang kitalakukan. Jadi dimana pula pendekatan sederhana itu bermaksud?

Jadi, saya bertanyakan hal ini kepada ulama'-ulama'dan ulama'mengatakan bahawa pendekatan maksud sederhana dimaksudkan denganseimbang iaitu 'balance'. Ianya juga membawa maksud bahawa kitahebat di dunia dan hebat juga di akhirat. Hebat di rumah dan hebatjuga dengan masyarakat. Itu maksud sederhana yang perluditafsirkan. Sederhana iaitu dari segikata kita perlu hebat dalamapa jua yang kita lakukan dan perlu seimbang. Kita tidak bolehterlalu hebat di dalam masyarakat sehingga rumahtangga terabai, itubukannya seimbang.

Itulah sekiranya kita mentafsirkan konsep sederhana dengan betulmaka umat Islam atau bangsa Melayu khususnya akan jadi hebat danakan jadi cemerlang dan tidak akan jadi 'jumud' atau terikat dengantekanan dengan kata-kata, "Buat apa sibuk-sibuk nak jadi kaya". Ituadalah satu pentafsiran yang salah. Bagaimana kita nak bantu danbangunkan umat sekiranya kita tidak kaya dengan cara yang Allah redha.


IK : Apa yang dituntut dalam Islam adalah supaya menjadi cemerlangdalam apa jua yang kita lakukan dan apabila kita cemerlang,pulangannya dalam bentuk wang juga akan jadi cemerlang juga.

0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates