Saturday, August 23, 2008

Resipi : kuih keria

Jumaat lepas saya pulang agak lewat, singgah di pameran MAHA untuk beli barang-barang yang telah dilist lepas tengok2 hari ahad lepas. hajat di hati nak jalan2 dengan rakan serumah dan kawan-kawan terpaksa ditangguhkan atas beberapa sebab yang tak dapat dielakkan.

Hasilnya... saya memborong barang-barang hingga mencecah 10 kg! jauh tu nak kena bimbit semua plastik ke tempat kete! tapi demi membelikan barang-barang utk org2 tersayang dan diri sendiri saya kuatkan hati.... nak jadi cite... dalam kesibukan memunggah tu ... saya tak perasan brooch kesayangan saya tertanggal dan jatuh... sedih sgt sebab tak dpt jejak kembali brooch tu... langsung hilang mood nak terus menjelajah pameran MAHA dan terus pulang ke rumah.. bukan apa, brooch tu adalah salah satu barang kesayangan aina dan paling penting ia adalah salah satu barang hantaran waktu kahwin dulu... sedih sgt... :-(

Pulang dengan rasa sedih dan kecewa, sesampai kat rumah cuba berlagak ceria walaupun asik teringat2 kat brooch kesayangan tu.. alhamdulillah, sebaik saja sampai kat umah saya lihat dua orang adik-adik saya tu khusyuk membongkokkan diri sambil buat sesuatu...

bila ditanya, rupa2nya mereka sedang buat kuih keria. salah satu kuih kesayangan aina hehehe.. tp kalu beli kat kedai bukan ubi yang banyk, tp tepung :-( kali ni mmg nmpk cantik, sedap dan buat tak saba nk makan sebab kuih keria kali ni dibuat daripada ubi vitato :-) cik linda yang bawa balik dari ofis... so kepada mereka yang ingin buat kuih keria, ini lah cara-caranya ...

ni dah masuk 2nd phase.. proses membentuk gegelang,
1st face kena rebus dan lenyek2kan ubi tadi, ade bekas2nya jer :-)

tabur2 sikit tepung gandum, untuk mengelak daripada gegelang tu melekat sesama sendiri...

seterusnya, panaskan minyak dan goreng gegelang tadi.
ade orang suka garing, ade orang tak suka. so terpulanglah kepada selera diri sendiri ye..

bila dah agak2 garing mengikut citarasa tu,
sejatkan dan gaul dengan gula yang telah dikisar

geram jer... tgk yg dah siap digaul hehehe...

inilah dia hasilnya.... meh kita makan :-)

bagi mereka yang gemar gula yang banyak mcm saya,
masukkan ajer gegelang tadi dalam gula yang dimasak hehe..


0 komen blog nie:

Copyright © 2015 Nasnizal's Sweet Love..
| Distributed By Gooyaabi Templates